De voorzitter van de Bond van Adverteerders Jan Driessen, daarnaast Commissaris AT5 en Directeur Communicatie AEGON, ziet drie grote beren op de weg voor marketeers in 2013:
1. de cookiewetgeving;
2. beperkingen in voedselreclame;
3. beperking door Brussel van reclame richting jongeren tot 12 jaar.
Er dreigt censuur voor marketeers en communicatiebureaus. Driessen roept daarom op tot snelle bundeling van krachten van BvA, NIMA, SAN, GVR, IAA en IAB en de diverse JIC's.
‘De luiken sluiten, de hekken gaan omhoog’, waarschuwt hij dinsdag 15 januari in de papieren MarketingTribune, ‘er komen steeds meer beperkingen. Een krachtige reactie is absoluut noodzakelijk!’ De BVA zit intussen niet stil, aldus de voorzitter. Driessen meldt met de BVA al enig succes te hebben geboekt inzake de cookies. ‘En ook de haastige aanpassing van de 15 procents-regeling is afgeremd. Echter over ondermeer het mogelijke begrenzen van reclame tot twaalf jaar, zoals Brussel nu wil, daarover is het laatste woord nog niet gesproken. Dan gaan er in Nederland echt tv-zenders omvallen. In plaats van reclameverboden kun je jongeren ook weerbaarder maken. De BVA is groot voorstander van zelfregulering en van zelf toezicht houden.’
Marketeers unite!
Driessen stelt dat de verschillende organisaties en JIC’s (joint industry comitees, red.) nu echt werk moeten maken van samen optrekken. ‘Dat vergt tijd, maar samenwerking is zo belangrijk. We zouden een poging moeten doen om meer synergie te bereiken. We waren al een stap in de goede richting met het Communicatiehuis, al wordt de voortgang daarvan nu benadeeld door de crisis. Als je al die koninkrijkjes samenvoegt, staan we veel sterker in het verdedigingen van de freedom of commercial speech.’
Real time bidding
Gevraagd naar de plannen voor 2013, zegt Driessen: ‘De BVA neemt zitting in verschilende commissies om de belangen van marketeers te verdedigen. We gaan verder met het event “de 24uur van de Reclame”. We gaan vanuit onze eigen gelederen meer kennis delen, bijvoorbeeld over die cookiewetgeving, over de kinderreclame en real time bidding.’ Dat de BVA in 2012 gegroeid is, toont voor Driessen de noodzaak van een club als de BVA aan: ‘de wereld verandert zo snel, doe het samen. We kunnen het niet alleen.’ Of hij tenslotte nog een specifieke nieuwjaarswens heeft? ‘Jazeker. En dat is dat we minder in de belofte blijven hangen als het gaat om communicatie. We moeten meer investeren in de onderbouwing. Steek meer geld in de bewijsvoering van je claims in plaats van enkel in de campagne.’